Ampelmännchen este denumirea germană a omuleţului colorat din semaforul de pietoni. A fost inventat în Berlinul de Est, iar în această lună împlineşte 50 de ani. Omuleţul colorat inventat acum 50 de ani în Germania Comunistă a devenit astăzi un simbol, iar pentru Berlin este un suvernir turistic. Imaginea sa este asociată cu cea a Berlinului, deşi astăzi el aproape a dispărut de pe semafoare şi îl găsim doar în magazinele de suveniruri.
Primele semafoare pentru pietoni au apărut în anii '50. Traficul începea să crească ca volum şi anumite intersecţii aveau nevoie de semafoare pentru a fluidiza traficul. Designul acestor semafoare era diferit, fiecare fabricant având propriile idei. De cele mai multe ori, semafoarele erau identice pentru maşini, biciclete şi pietoni.
Ideea unui omuleţ care să simbolizeze pietonul i-a venit psihologului german Karl Peglau, în 1961. Peglau nu era mulţumit de semafoarele folosite până atunci deoarece, spunea el, nu îi ajută pe cei care nu disting culorile. Se ştie că 10% din întreaga populaţie a planetei suferă de daltonism şi nu poate distinge culorile, în special culoarea roşie de cea verde. Ideea psihologului german era de folosi silueta unui omuleţ într-o ipostază care să simbolizeze culoarea roşie sau cea verde. Pe lângă semaforul pentru pietoni, Peglau a mai propus un semafor cu trei culori pentru automobilişti, dar cu forme diferite pentru fiecare culoare. Acesta din urmă nu a avut succes din cauza costurilor imense de înlocuire a întregii infrastructuri.
După 1990 şi unificarea celor două Germanii, semafoarele pentru pietoni au fost standardizate după modelul celor din vest. Şi acestea foloseau un omuleţ, dar desenat mult mai simplu. La fel ca semafoarele din România, luminile pentru pietoni folosesc un omuleţ simplu şi fără personalitate. Iar semafoarele cu Ampelmännchen au început să dispară din Berlin.
Omuleţul intra în istorie, dar berlinezii nu vroiau să îl lase să moară. Ampelmännchen devenea un simbol penrtu Berlinul de Est şi un fel de mascotă pentru cei nostalgici. Mai mult, omuleţul a devenit parte din industria suvenirurilor din Berlin. Îl putem găsi astăzi pe tricouri, căni şi în formă de figurină de plastic. Ba chiar a devenit motiv de dispută pentru drepturile de autor între Joachim Roßberg şi Markus Heckhausen. Cei doi au avut ideea să vândă produse ce folosesc omuleţul şi, şi-au disputat acest drept prin tribunale.
No comments:
Post a Comment